I en mørk, mørk skov

 
 
Hmmmm nu har jeg gjort det igen. Har læst en bog, der foregår i en skov og sætter sine spor på min nattesøvn. Kald det et miks af, at jeg lige måtte læse den færdig og, at jeg nok ikke lige ville ha’ lukket et øje, hvis jeg ikke havde læst den færdig.

Indrømmet. Kimen til noget af det findes nok i det faktum, at jeg er vokset op lige ved siden af en skov (faktisk to skove) fra jeg var 7 til næsten 19 år gammel. Min familie bor ikke længere i huset. MIN skov havde desuden i 10 år gemt liget af en myrdet teenager - hvilket jeg først hørte om for et år siden....... Liget blev fundet et par år inden, at skoven blev vores nabo.


Jeg gøs og vendte ryggen til ruden og så mig omkring i stuen. På trods af de lange, bløde sofaer føltes rummet mærkeligt bart - og et øjeblik efter forstod jeg hvorfor. Det var ikke kun manglen på rod og den minimale indretning - tre krukker på kaminhylden og et Mark Ruthko-maleri på væggen - men snarere at der ikke var en eneste bog at se noget sted. Det føltes ikke som et feriehus - alle de steder jeg nogensinde havde været, havde der stået krøllet Dan Brown - og Agatha Christie-paperbacks på en hylde. Det føltes mere som en udstilling.


Allerede der ville jeg ikke stole på huset - pyt med personerne..... men manglen på bøger😉

Selvfølgelig er det lang fra det eneste, der får hårene til at rejse sig som en advarsel. Et glashus ude midt i en mørk, mørk skov, hvor alle kan kigge ind ad vinduerne, da det kun er glas, ikke normale ydervægge. Den detalje, at krimiforfatteren Nora er blevet inviteret til et polterabend uden at været inviteret til brylluppet og, det er ti år siden, at hun sidst har set bruden Clare.

Vi finder hurtigt ud af, at noget er gruelig galt, for Nora kommer til sig selv på et hospital uden at være i stand til at huske, hvad der er sket. Hun stoler heller ikke helt på sig selv for, som hun selv udtrykker det: ”Jeg er forfatter. Jeg er professionel løgner”. Det eneste hun fornemmer er, at en eller anden er død.

Da bloggeren Crime By The Book anmeldte bogen skrev hun, at man skulle læse bogen med lyset tændt, vil jeg som tidligere nabo til en skov sige “Enig!” men uden at røbe noget også tilføje “og gardinerne trukket for!”. Hun sammenligner Ruth Ware med Agatha Christie - pudsigt for med beskrivelsen af glashuset fløj mine tanker over på Christie’s “Endeløs nat” (Endless Night), men det skyldtes nok, at der i begge tilfælde er tale om et moderne hus i en skov - og så måske også sammensætningen af bogens personer.

Læs den, hvis du ikke er bange for at lette en meter, hvis din mobiltelefon under læsningen. Nej, jeg har ikke røbet for meget, men har du læst den, så vil du forstå, hvorfor det skete for mig på et af de spændende steder i bogen, for man bliver hurtigt revet med. Så sæt hellere telefonen på lydløs.

God fornøjelse.
 

 
Der er noget ved slutningen, der for mig ikke helt får den op og ringe på 5 stjerner, men den får 4 store stjerner ⭐️⭐️⭐️⭐️ (4 af 5 - følger GoodReads rating)

Titel: I en mørk, mørk skov
Original titel: In a Dark, Dark Wood
Forfatter: Ruth Ware
Forlag: Gyldendal
Sprog: dansk (oversat fra engelsk)
Udgivet: 9. marts 2018

Ruth Ware på Krimimessen i Horsens (eget foto)

Crime By The Book's anmeldelse af bogen her
 

Comments

Popular posts from this blog

Hjerteknuser

Når tiden går i stå

Blindtunnel