Hvor taler du godt dansk!




HK havde for nyligt inviteret til inspirations aften med titlen "Hvor taler du flot dansk! Når integration lykkes" - jeg havde haft boge liggende et stykke tid, men det var den perfekte anledning til at få den læst .... Too many books too little time .... en underdrivelse af den bunke ulæste bøger jeg har fået samlet mig ;o)
 
Jeg taler dansk, engelsk, tysk, fransk, spansk og arabisk. Det eneste, jeg ikke taler, er det, som folk forventer af mig: perkerdansk.

Udgangspunktet er hans egen historie. Man hører ofte historier om, at indvandrekoner isolerer sig og, at det er deres mænd der er familiens ansigt udadtil. Det er ikke gældende i familien Mahmoud, hvor hans mor efter et par mislykkede forsøg får det fineste venskab med en nabo. Hun viser, at hun har ben i næsen, da hun i første omgang ikke får ansættelse i en lokal Kvickly grundet utilstrækkelig dansk, har hun modet til at konfrontere uddeleren med, at man ikke kan lære et sprog ordentligt, hvis man ikke har muligheden for at bruge det.
 
Forældrene har et gå-på mod, der smitter af på deres søn - i starten forstår Abdel ikke, at en bekendt til familien bliver ved med at give ham bøger. Hun har simpelthen set er potentiale i Abdel, som han ikke selv havde set på det tidspunkt 

Hans budskab er klart: politikerne bestemmer måske rammerne for integration, men det er dig og mig, der skal hjælpe til med at føre dem ud i livet. Vi skal samarbejde, ikke læne os tilbage og tro, at det sker af sig selv, hvormed det bliver lidt for let at påtage sig en offer rolle.
 
Han bruger de sociale medier som en platform, til at komme ud med hans budskaber. Det kan der til tider komme nogle ret grimme kommentarer til. Han lader ikke bare stå til. Han svarer på kommentarerne og, det er lidt skræmmende, hvor mange der ændre tone ved at han adresserer det - omvendt er der stadig #idiotermedinternet

 
Inspirationsaftenen og hans bog er både god underholdning og stof til eftertanke - leveret på den fineste måde.

Hvor taler du flot dansk!  ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ (5 af 5 - følger GoodReads rating)

Hvorfor poste om denne bog lige her i julen? I sidste uge dukkede endnu et af de gode eksempler om integration opTV2 Lorry (link her) - det kalder jeg næstekærlighed og vilje til, at integration kan lykkes, hvis der gøre en indsats

Original titel: Hvor taler du godt dansk!
Forfatter: Abdel Aziz Mahmoud
Forlag: Politikens Forlag
Sprog: dansk
Udgivet: 6. april 2016

 

Comments

Popular posts from this blog

Hjerteknuser

Når tiden går i stå

Ulveungen Urds uhyggelige halloween