David Lagercrantz


 
 
Millenium bøgerne har været intens underholdning - voldsomme med en kraft, der har gjort det svært at lægge bøgerne fra sig før, at de var læst til ende. Og når bøgerne først var lukket i efter de sidste sider, så rullede tankerne videre med de mange emner, som bøgerne rummer politisk, menneskeligt, psykologisk mm.

 
Det var mine ord, da SAXO.COM havde en konkurrence på Facebook om adgangsbilletter til et VIP arrangement søndag med David Lagercrantz i anledning af udgivelsen af seriens 5. bog "Manden der søgte sin skygge". Jeg vandt en billet som læser - desuden var bog bloggere og instagram'ere inviterede
 
Må tilstå, at det var drevet af en nysgerrighed efter, at se forfatteren, der accepterede opgaven at fortsætte Millenium serien med egne øjne. Der er ufattelig mange meninger om ham og så et svensk tv-program om ham, som gav mig følelsen af, at programmet var meget præget af en stemning af reality-tv, hvor der helst skal være drama, da alt andet er kedeligt. Han fik vendt vrangen ud følelsesmæssigt, da han også af mange bliver beskyldt for at være gravrøver - jeg har familie og venner, der tilhører sidst nævnte gruppe. Jeg selv ventede 8 måneder før jeg fik læst 4. bog i serien, men anså den som en god fortsættelse.

Eget foto fra SAXO.COMs event

Han var en helt anden end den forfatter, jeg havde set i tv-programmet, og så alligevel ikke. Han havde svært ved at stå stille, mens han fortalte om Manden der søgte sin skæbne, da han var ivrig efter at dele sin glæde. Efter min mening, så virkede han en hel del yngre end de trykte billeder og, så var det tydeligt, at han var meget bedre klædt på til at møde læsere - han ved, at der er læsere, der kan li' at læse hans version af Lisbeth Salander.

På en måde har han gjort Lisbeth Salander til sin og, alligevel siger han, at hun har sit eget liv, så han kan ikke lave hende om, men han kan påvirke hende. Han fortalte, hvordan han blandt andet havde hentet inspiration til historien om, hvorfor det er en stor drage, som hun har tatoveret på sin ryg.

Vi havde mulighed for at stille spørgsmål, og et lå og lurede i mit baghoved - lidt inspireret af tv-dokumentaren og dels de delte meninger om hans fortsættelse af Millenium serien:

Hvis han skulle give et råd til en anden forfatter, der tænkte at overtage en andens bogserie, hvad ville det være?

Svaret var grundlæggende det han udtrykte med hans kropssprog: Man skal ville tage den opgave (være passioneret).


Eget foto fra arrangementet i Den Sorte Diamant

Jeg havde i forvejen købt billet til mandagens arrangement på Den Sorte Diamant, hvor formatet var lidt anderledes. Han blev interviewet og kom lidt bredere rundt end blot den nye bog.

To gange læste han op fra "Manden der søgte sin skygge" på svensk - måske var det fordi jeg lige havde læst bogen færdig, at jeg synes, at det bare ikke kunne være mere rigtig at høre den læst op på original sproget. Selv om han sad ned under læsningen, så skinnede hans passion for historien frem igen, da han ikke kunne sidde stille.

Selv om min TBR liste er alenlang, er der kommet endnu en bog på listen: "Syndefaldet i Wilmslow". Jeg anede ikke, at han har skrevet en bog om Alan Turing, der bliver anset for at være en af computerens fædre  - jeg er gammel datalogi studerende, så vi hørte om ham på første studieår. Tror det bliver interessant at læse andet end en krimi fra David Lagercrantz hånd.

Synes det har været spændende, at se en forfatter til to forskellige events, hvor man med egne øjne kan danne sig sin egen mening sammenlignet med den, man bliver præsenteret for i medierne. Nej, jeg mener ikke, at det er gravrøveri - det er set før, at andre har forsat nogle serier både i litteraturens og filmen verden - det er bare uheldigt at familiære uoverensstemmelser lidt har kastet en skygge over udgivelsen af Millenium 4..




SAXOs billeder fra deres event her
Video fra eventet her
Dokumentaren: K Special David Lagercrantz - året med Millenium 4 her




Meningerne i denne blogpost er min egne og ikke påvirket hverken af SAXO.COM eller det danske forlag MODTRYK
 

Comments

  1. Hej Anne

    Fint skriv. Jeg linker til dig i et blogindlæg på www.vildmedkrimi.dk - håber det er ok: Læs indlægget her: http://vildmedkrimi.dk/anmeldelse-af-manden-der-soegte-sin-skygge-af-david-lagercrantz/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Rebekka
      Det er helt fint med mig - har lige læst din anmeldelse..
      Jeg ved ikke om, du har set video'en jeg har linket til - men din Hugo bemærkning rammer plet, med noget forfatteren sagde ang. handlingen og ledetråde

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Hjerteknuser

Når tiden går i stå

Ulveungen Urds uhyggelige halloween